Harvey nagy mesélő, szerencsére a francia közönség nem kérte
a szinkrontolmácsolást, így Harvey háromnegyed órás eszmefuttatását teljes
beleéléssel hallgathattam. A konferencián jórészt francia egyetemisták vettek
részt, de jószerével képviselte magát a nemzetközi diák-tábor is. A terem
folyamatosan telt és a végére jobb híján a fal tövében is telepedett le
hallgatóság. A konferencia címe „Tér, társadalmi igazságosság és jogunk a városhoz”:
Harvey ezúttal is a globális felől közelítette meg a város lokális bajait.
A konferencia szervezői nem kötötték meg Harvey kezét sem az
időt, sem előadásának elemeit tekintve, így a gondolatmenete széles ívet írt le
könnyedén, semmi sem szakította meg, igazán élvezetes volt hallgatni. Az
alaphangulatot a következő bevezetője adta meg:
’I am in double minority: both in marxism and geography but it gives certain freedom and the chance to bother everybody else.’ - „Kettős kisebbségben vagyok: mind a marxista, mind a földrajz vonalon, ugyanakkor ez kellő szabadságot és lehetőséget ad arra, hogy mindenki mást felbosszantsak.” Ő az a földrajzos, aki olyan összefüggéseket és kérdéseket vet fel, amelyek mindenkit gondolkodásra késztetnek.
’I am in double minority: both in marxism and geography but it gives certain freedom and the chance to bother everybody else.’ - „Kettős kisebbségben vagyok: mind a marxista, mind a földrajz vonalon, ugyanakkor ez kellő szabadságot és lehetőséget ad arra, hogy mindenki mást felbosszantsak.” Ő az a földrajzos, aki olyan összefüggéseket és kérdéseket vet fel, amelyek mindenkit gondolkodásra késztetnek.
Bevezetőjében Lenint is idézte „A felkelés a népek ünnepélye”
(Revolution is a festival of the people) amely újra és újra előjön, mivel a
tőke soha nem fogja megoldani a kapitalizmus társadalmi igazságtalanságának
problémáját, csak áthelyezi más földrajzi helyre. Harvey felidézte azt az
időszakot, amikor az 1960-as évek végén Baltimore-ba került és aktívan részt
vett a városi tanács munkájában: Rávilágított, hogy a gettós negyedek
rehabilitációjával a városrész képe ugyan megváltozik, (melyet viccesen „disneyfikációnak” nevezett) de a
lakosság kicserélődik, az eredeti lakosság szétszéled, ugyanakkor a szociális
probléma megmarad, és új szegénynegyedek alakulnak ki más helyen. Tehát a
problémát a gyökereinél kell kezelni és a szegénynegyedek lakkosságának
helyzetén javítani. Mindezt Engels fogalmazta meg jó egy évszázaddal azelőtt,
ám a városi gyűlés tagjai zavarban voltak, mikor rákérdeztek az ötlet atyjára,
és az adott pillanatban nem tudták kiről van szó, az első kérdésük az volt,
igen és hol is dolgozik ez az ember? Harvey bevallása szerint ez volt az
egyetlen alkalom, amikor egy bankvezér megvédte álláspontját ebben az
elképzelésben, hogy a társadalmi problémák gyökereit próbálják kezelni.
Elhangoztak nagy gondolkodók nevei, akik munkásságára
manapság kételkedve tekintünk, de Harvey mindenképpen bíztat az olvasásukra. Ugyanakkor
ő sem tartja magát egy az egyben marxistának, hanem arra buzdít, hogy
használjuk fel, gondoljuk tovább elméleteiket, mert a világ rendje az 1790-es
évektől errefele alapvetően nem változott: a kapitalizmus megjelenése óta a
rendszer a folyamatos gazdasági növekedést erőlteti.
A mesterséges igény és kereslet generálása az Egyesült
Államokban az 1950-es 60-as években jelent meg: az autópálya-hálózat és a
kertvárosok egyidejű kiépítésével az autók és a gázolaj iránt, melyhez
hozzáadódtak olyan járulékos igények, mint a minden pázsithoz járó fűnyíró, és
minden házba dukáló hűtő. A lakásboomot a második világháború után azzal is
segítették, hogy a lakáskölcsönök törlesztési idejét az addigi három év helyett
harminc évben maximálták. Az eredményt ismerjük: a lakáspiac felhígulása az
ingatlanok értékének csökkenésével járt, s a kihelyezett ingatlanhitelek
fedezete a kritikus szint alá esett.
Harvey magyarázata szerint az aktuális válság közvetlen okai az
1990-es évekre nyúlnak vissza, amikor a tőkefelhalmozás folytonosságát új
forrásból kellett biztosítani, s erre már csak a kockázatosabb hitelek kihelyezésével
nyílt lehetőség. A baj másik oka, hogy ugyanazok a bankok biztosítják a
kölcsönt mind a beruházók, mind a magánszemélyek számára. Válsághelyzetben
azonban a kormányok a pénzügyi szektor szereplőit, illetve a termelőket védik
meg – ezzel biztosítják az aktuális vagyoni felosztást. Harvey szerint ilyen
esetekben válság kezelés szempontjából ugyanúgy meg lehetne védeni a
fogyasztókat – több pénzt hagyni a legszegényebbek zsebében, mert az azonnali
keresletet indukál. Ezzel szemben a politikai döntés a pénzügyi és termelő
szektorok védelmét választja – biztosítva ezzel saját pozícióit.
A kapitalizmus válságainak természete, hogy mindig
áthelyeződik egyik ágazatból a másikba, egyik földrajzi helyről a másikra.
Ahogy a jelenlegi válság esetében az ingatlanszektorból a pénzügyi szektorra és
onnan a hitelválságokkal küzködő államokra s újra a pénzügyi szektorra gyűrűzik
át. A földrajzi „kiterjedését” tekintve: Kína az exportkiesésből adódó
munkanélküliségtől tartva az Egyesült Államok 30-as éveinek példáját követve
infrastruktúra-fejlesztéssel kötötte le a munkaerőt. Emellett Kínában az elmúlt
években robbanásszerűen növekedett az ingatlanpiac is (a kínai pénzügyi szektor
szigorúan a kormány felügyelete alatt működik, és kivétel nélkül köteles volt mindenjellegű
beruházást finanszíroz), mindez együtt több mint tíz százalékpontos éves GDP
növekedést eredményezett, amely esztelen száguldásnak számít, s mára a kínai
ingatlanpiacok is közel állnak az összeomláshoz. A kínai tendenciát kísérve:
azok az államok, melyek ez idő alatt Kínát ellátták nyersanyagokkal, mint
Ausztrália vagy Brazília, szinte nem is érzékelték a válságot – szemben Európával
vagy az Egyesült Államokkal, ahol a válság már állami szinten is jelentkezik –
az állami hitelállomány folyamatos növekedésével és törlesztésének
problémáival. A hitel törlesztését az infláció szabadon engedése mellett fel
lehetne gyorsítani, de például az európai pénzügyi norma az infláció alacsony
szinten tartását írja elő.
Harvey a kapitalizmus rendszerének megreformálásához a
pénzügyi szektor közhasznú rendszerként való újraszervezését,
energiahatékonyságot, az oktatás szerepének növelését látja kiindulópontként. Ugyanakkor többször kifejtette írásaiban is,
hogy a társadalmi igazságosság felé tendáláshoz erős társadalmi igény és ezt
képviselő és hozzá keretet adó politikai erő szükséges.
A konferencia második felében egyre több kérdést tett fel a
közönség Harvey felé, leginkább Kína szerepéről, Harvey további elképzeléseiről
a városi teret illetően, az internet valójában formál-e egy új teret az ő
meglátásában. Ha minden kérdésre és válaszra nem is került sor, Harvey
megközelítése, a világban zajló események és jelenségek összekapcsolása és magyarázatuk
Harvey specialitása, mellyel külön stílust teremt. S legfőképp gondolkodásra és
további kérdések megfogalmazására serkent.
ELTE geográfus
Sorbonne Paris IV – WSUF Marketing-Management az EU
intézményeiben
A "a pénzügyi szektor közhasznú rendszerként való újraszervezésére" milyen elképzelési vannak David Harvey-nak?
VálaszTörlésNa, ezer év után feltűnt ez a komment. :) Ez egy nagyon jó kérdés, hiszen ezek a marxista gondolkodók általában híján vannak a konkrét megoldásoknak (társadalmi utópiával szokták őket vádolni). Érdemes lenne jobban utánanézni, mert most hirtelen nem emlékszem, milyen konkrét példákat említhetett a pénzügyi szektorra vonatkozóan, de hogy mit és hogyan kritizált, az világos (ezt bárhol olvashatod, de szívesen küldök anyagot tőle). Mindenesetre általában véve annak az egyébként mindent 'pénzügyivé tevő' neoliberalista politikának a visszafogására gondol, amely mondjuk a városfejlesztések és a városi kormányzás fokozott magánkézbe vételét okozta (főleg 'Private-Public Partnerships' formájában). De hasonlóan áll a dolog például a közhasznú városi terek kialakításával, amit afféle "romantikus hajlamnak" titulált az egyik kérdező Harvey előadása után (LSE: http://kritikaifoldrajz.blogspot.co.uk/2012/10/harvey-tarsadalmi-mozgalmakrol-es.html), hiszen ha elfogadjuk, hogy mindig a különböző társadalmi csoportok érdekei határozzák meg az adott terek fölötti rendelkezést, akkor el kell fogadnunk, hogy ezek a "közterek" állandó (érdek)küzdelmek színterévé válnak. Ugyanis hadilábon állnak azzal a problémával, hogy nem oldhatják fel a kérdést a marxi "osztálynélküli társadalom" utópikus állapotával (amely eleve egy végtelenül modernista gondolat), főleg nem a mai pluralista, "posztmodern" társadalomban. Tehát a "közérdek" és az "individuális" vagy "csoportérdekek" közötti kapcsolatokat elég nehézkesen kezelik, alapvetően szerintem azért, mert az általuk követett kritikai vonal "nagy elméletekben" gondolkodik, ez a kérdés viszont nagyon hely-specifikus. Ugyanakkor ebben, meg más tekintetben tudok példákat mondani: részvételi demokrácia erősítése különböző eszközökkel, helyi közösségek önrendelkezésének erősítése (mondjuk ezek gyakran éppenhogy a neoliberalizmus eszméjébe épülnek bele), pl. a legutóbbi latin-amerikai példákat szokták felhozni a közoktatás helyi szintű közkézbe vételére (Chile).
VálaszTörlésBár ez Richard Peet, de egy Harvey-éhoz hasonló autentikus marxista értelmezés, és részben a kérdésedre válaszol (remélem, de szerintem nem ad annyira világos válaszokat) ez a cikk:
VálaszTörléshttp://monthlyreview.org/2011/12/01/contradictions-of-finance-capitalism#.UINZjcXiFes