2013. január 12., szombat

Django Unchained és az amerikai "holokauszt"

Azok, akik sasolják a halivudi filmeket, láthatták talán, hogy érdekes vita bontakozott ki Tarantino legújabb filmje, a Django Unchained körül, ami kb. egy hét múlva fog kijönni a mozikban. A témázás akörül zajlik, hogy a film főszereplője (Django) egy afro-amerikai rabszolga, aki felszabadulása után fejvadász lesz (bosszúállóan "fehér" embereket gyilkol), az egész sztori pedig az ültetvények rabszolgaviszonyainak (nyilván nem doku, hanem esztétizált) bemutatására épül. Persze mindez Tarantino-féle gyilokgép stílusban. A vita többek között nemcsak a rendező bemutatásának helyessége körül van, hanem leginkább akörül, hogy az amerikai filmipar egészen a kezdetektől gyakorlatilag - néhány jelentéktelenebb kivételtől eltekintve - meghátrált a rabszolga "holokauszt" (ahogyan Tarantino nevezi) feldolgozása elől. Míg az "indián múlt" tárgyalása a westernekből következően a későbbiekben feldolgozásra került, addig az afro-amerikaiak elnyomása nem (mellesleg, akit a "western" és a földrajz kapcsolata érdekel, csápoljon rá Dénes menő tumblijára). Tarantino azt mondja, egy "fekete" hőst akart csinálni, akivel az érintett múltban osztozó közönség azonosulni tud. Vagy mennyiben csak afféle marketingfogás, meglovagolás ez? Vajon mennyiben szolgálja a film ezt az anti-narratívát?



1 megjegyzés:

  1. kritika a "nigger" szó használatáról
    http://www.laprogressive.com/nword-debate-resurrected/

    VálaszTörlés