2012. október 10., szerda

Fokozhatatlanul alkalmazott földrajz

Aztamindenit, ez aztán a konferencia! És milyen jó hangzatos név a "Human Geography Summit", nem? A levlistáról szedtem amúgy ezt is. "Alkalmazott társadalomföldrajz" netovábbja a katonai felhasználásban (Irak és Afganisztán az apropó). Érdemes odafigyelni a nyelvezetre, nem csak a konkrét mondanivalóra. Na meg arra is, hogy kik is csinálják az efféle földrajzot, vajon milyen kapcsolatokkal, hogyan került pontosan ide (bár ez utóbbira részben választ kapunk a szövegben), na meg persze (tudom, ez költői kérdés), hogy pontosan miért is folyik a kutatás.


"The environment in which we operate is complex and demands that we employ every weapon in our arsenal, both kinetic and non-kinetic. To fully utilize all approaches, we must understand the local culture and history; Learn about the tribes, formal and informal leaders, governmental and religious structures, and local security forces. We must understand how the society functions so we can enable [Iraqis] to build a stable, self-reliant nation."

Meg ez, "nem a szabályok alapján játszottak":

"It became very clear very quick that conventional warfare was doomed to failure in this particular set of operations. We were being beaten by an unconventional force that had no state backing and did not play by the rules."

Meg ez, hogy "célnépesség", "földrajzi mérnökség", "emberi terep":


"Highlight the obvious and not so obvious benefits of understanding target population based on geographic engineering. The focus on culture and what has been called the 'human terrain' has received a great deal of attention and study because of the obvious relevance - the need to understand the people and their culture with whom we often..."


Eszembe jutott Derek Gregory. Persze kiemelhetjük a moralitás kérdését, de hamar ott lyukadhatunk ki, hogy az "embermentő", "kárcsökkentő" háború a "béke megteremtéséért" valójában saját nemzeted, civilizációd, fiaid megmentését szolgálja stb., stb. Ami viszont roppant érdekes, hogy vajon milyen a katonaság reprezentációja az adott vidékről, népekről (na ezzel foglalkozott sokat Gregory), hiszen ezeket nyilvánvalóan az ő szempontjukból értelmezett "hasznosság" határoz meg. Izgalmas kibontani ezt a "katonai episztemológiát", hiszen amennyiben tényleg a megismerés a cél, akkor hogyan módosulhat ezáltal a katona feladata, gondolkodása a környezetről, mennyiben épít ki ez egy morális kontextust (ha valóban megismeri a helyieket), hogyan lehet "megismerni" egy ellenséges környezetben idegen testekként értelmezett "célnépességet"?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése